A Palotanegyed várható forgalomtechnikai változásai,
a Mária utca tervezett funkcióváltása
Az áprilisi 22-ei fórumon megnyilvánuló komoly helyi érdeklődésre és az itt lakók további tájékozódási, informálódási igényére tekintettel a Civilek a Palotanegyedért Egyesület és a Palotanegyed Városrészi Önkormányzat úgy döntött, hogy a korábban tervezett menetrendtől eltérően, már május második hetében megrendezi a soron következő lakossági fórumot.
Az áprilisi 22-ei fórumon megnyilvánuló komoly helyi érdeklődésre és az itt lakók további tájékozódási, informálódási igényére tekintettel a Civilek a Palotanegyedért Egyesület és a Palotanegyed Városrészi Önkormányzat úgy döntött, hogy a korábban tervezett menetrendtől eltérően, már május második hetében megrendezi a soron következő lakossági fórumot.
A fórum célja az Európa Belvárosa Programban tervezett közterület-felújítás és forgalmi változások bemutatása mellett teret nyitni azoknak az ötleteknek, amelyek megoldási javaslattal, vállalható alternatívával szolgálhatnak a döntéshozók felé.
A fórum időpontja: 2009. május 13., szerda este 18 óra,
helyszíne: a Zappa Caffe alsó szintje (Mikszáth tér 2.).
A fórumon a Józsefvárosi Önkormányzat városrehabilitációs cégének, a Rév8 Zrt.-nek a vezérigazgatója, Alföldi György DLA tárja a terveket az érdeklődők elé a palotanegyedi projekteket vezető Tibor Tamás segítségével. A fórumon részt vesz dr. Kocsis Máté, a beszélgetés moderátora Szűcs Péter.
A Rév8 Zrt. pedig ezzel az anyaggal készül a fórumra:
"Tisztelt Lakosság!
Budapest Józsefváros Önkormányzata az Európa Belvárosa Program keretében tervezi több, Palotanegyedbeli utca és tér megújítását, ezek között először a Mária utca, Gutenberg tér és Lőrinc pap tér közötti szakaszát. Az építkezés ez év nyarán kezdődik meg.
A kiviteli tervek véglegesítése előtt az alábbiakban szeretnénk tájékoztatni Önöket, hogy az eddigi tervezés, egyeztetés során milyen megoldások merültek fel, és milyen kérdésekben várjuk véleményüket.
Kérjük, ismerjék meg a kidolgozott típus megoldásokat!
A jelenlegi helyzet
A Mária utca érintett szakasza jelenleg egyirányú forgalmi kialakítású, elkülönített, kétoldalt kiemelt járdákkal. Az utcában jelenleg az egyik oldalon a járda felének felhasználásával lehet parkolni, így a szabad járda szélesség alig éri el az 1 métert. Az utcában a csapadékvizet pontszerű víznyelők gyűjtik össze.
A tervezett megoldások
A Mária utca tervezett kialakításában a legnagyobb változás az, hogy az úttest, és a gyalogos járdák burkolata egy síkba kerül, megszűnik a kiemelt szegély. Az utcában továbbiakban is megmarad az egyirányú közlekedés, a jelenlegivel megegyező irányban. A vízelvezetést a Krúdy utcához hasonló rácsos folyókák biztosítják majd.
A terv szerint azért, hogy a gyalogos forgalomnak vissza lehessen adni az utcát, és fákat lehessen ültetni – nem dézsában, hanem valóban a földbe – a jelenlegi parkolási rendszert át kell értékelni. Az utca 10 m széles, a közlekedés számára 3,15 m széles úttest szükséges.
A két gyalogos járda számára 1,5 – 1,5 m szükséges, így a parkolás és a növények számára 3,75 m marad, ami csak az egyik oldalon teszi lehetővé a parkolást (2,3 m széles egy autó hely), míg a másik oldalon 1,45 m marad a növények, padok részére. Megvizsgáltuk a kétoldali parkolás, illetve a járdára nem párhuzamos parkolás lehetőségét is. Az derült ki, hogy csak a gyalogos forgalom kárára lehet biztosítani a szükséges méreteket, kétoldali parkolásra csak olyan helyen van mód, mint például a Reviczky utcában, ami a Mária utcánál átlagosan egy méterrel szélesebb.
Utca típusok
A tervekben három funkciót – járda, úttest, parkoló – különítünk el. A különböző funkciókat eltérő típusú burkolattal lehet ellátni, melyekkel kapcsolatban bemutatunk néhány, a környéken már működő változatot.
Krúdy utca típus
Budapest Józsefváros Önkormányzata az Európa Belvárosa Program keretében tervezi több, Palotanegyedbeli utca és tér megújítását, ezek között először a Mária utca, Gutenberg tér és Lőrinc pap tér közötti szakaszát. Az építkezés ez év nyarán kezdődik meg.
A kiviteli tervek véglegesítése előtt az alábbiakban szeretnénk tájékoztatni Önöket, hogy az eddigi tervezés, egyeztetés során milyen megoldások merültek fel, és milyen kérdésekben várjuk véleményüket.
Kérjük, ismerjék meg a kidolgozott típus megoldásokat!
A jelenlegi helyzet
A Mária utca érintett szakasza jelenleg egyirányú forgalmi kialakítású, elkülönített, kétoldalt kiemelt járdákkal. Az utcában jelenleg az egyik oldalon a járda felének felhasználásával lehet parkolni, így a szabad járda szélesség alig éri el az 1 métert. Az utcában a csapadékvizet pontszerű víznyelők gyűjtik össze.
A tervezett megoldások
A Mária utca tervezett kialakításában a legnagyobb változás az, hogy az úttest, és a gyalogos járdák burkolata egy síkba kerül, megszűnik a kiemelt szegély. Az utcában továbbiakban is megmarad az egyirányú közlekedés, a jelenlegivel megegyező irányban. A vízelvezetést a Krúdy utcához hasonló rácsos folyókák biztosítják majd.
A terv szerint azért, hogy a gyalogos forgalomnak vissza lehessen adni az utcát, és fákat lehessen ültetni – nem dézsában, hanem valóban a földbe – a jelenlegi parkolási rendszert át kell értékelni. Az utca 10 m széles, a közlekedés számára 3,15 m széles úttest szükséges.
A két gyalogos járda számára 1,5 – 1,5 m szükséges, így a parkolás és a növények számára 3,75 m marad, ami csak az egyik oldalon teszi lehetővé a parkolást (2,3 m széles egy autó hely), míg a másik oldalon 1,45 m marad a növények, padok részére. Megvizsgáltuk a kétoldali parkolás, illetve a járdára nem párhuzamos parkolás lehetőségét is. Az derült ki, hogy csak a gyalogos forgalom kárára lehet biztosítani a szükséges méreteket, kétoldali parkolásra csak olyan helyen van mód, mint például a Reviczky utcában, ami a Mária utcánál átlagosan egy méterrel szélesebb.
Utca típusok
A tervekben három funkciót – járda, úttest, parkoló – különítünk el. A különböző funkciókat eltérő típusú burkolattal lehet ellátni, melyekkel kapcsolatban bemutatunk néhány, a környéken már működő változatot.
Krúdy utca típus
Járda - Beton térkő
Úttest - Kiskockakő
Parkoló - Nagykockakő
Járda és az úttest egy szintben kerül kialakításra. A járda térkő, az úttest kiskockakő burkolatot kap, a parkolóhelyeken nagykockakő kerül lefektetésre.
Ráday utca típus
Járda - Beton térkő
úttest - Beton térkő
parkoló - Beton térkő
Járda és az úttest egy szintben kerül kialakításra. Mind a járda, az úttest, mind a parkolóhelyek térkő borítást kapnak. Az eltérő használatú útrészek különböző színű térkövek felhasználásával kerülnek megkülönböztetésre.
Veres Pálné utca típus
Járda - Beton térkő
úttest - Nagykockakő
parkoló - Nagykockakő
Ezen típus esetében – a névadó utcától eltérően - ugyancsak egy szintben kerül kialakításra a járda és az úttest, ahol a járdát térkő, az úttestet, és a parkolóhelyeket egyaránt nagykockakő burkolja.
Tervezett utca típus
Járda - Beton térkő
Úttest - Beton térkő
Parkoló - Nagykockakő
Járda és az úttest egy szintben kerül kialakításra. A járda és az úttest térkő, a parkolóhelyek nagykockakő borítást kapnak.
Útburkolatok jellemzői
Beton térkő: Járdán, úttesten egyaránt alkalmazzák.
Előnyök: Sima felületet ad, ezért a gyaloglás kényelmes rajta. Fenntartása egyszerű. Úttesten alkalmazva csendes, kerékpárral is használható. Változatos formákban és színekben alkalmazható, árban a legkedvezőbb.
Hátrány: Nagy forgalom mellett a gumiszennyeződések megmaradhatnak.
Nagykockakő: Természetes alapú, főként úttesten és parkolósávban alkalmazzák.
Előnyök: Nagy teherbírású burkolattípus. Az autókat lassabb haladásra kényszeríti. Az elemek nagy súlya miatt a kövek ritkán mozdulnak el, fenntartása egyszerű.
Hátrány: Gyalogos és kerékpáros közlekedésre nem igazán alkalmas. Oldalai szabálytalanok, nem ad összefüggő felületetet, emiatt zajos.
Kiskockakő: Természetes alapú, főként úttesten alkalmazzák, esetleg díszítő elemként.
Előnyök: Az autókat lassabb haladásra kényszeríti az egyenetlen felület miatt.
Hátrány: Gyalogos és kerékpáros közlekedésre nem igazán alkalmas. Oldalai szabálytalanok ezért nem ad összefüggő felületetet, a nagykockakőnél is zajosabb. Fenntartása munkaigényes, a fugák közti anyagot 3-4 évente pótolni kell, különben a kövek elmozdulnak.
Úttest - Kiskockakő
Parkoló - Nagykockakő
Járda és az úttest egy szintben kerül kialakításra. A járda térkő, az úttest kiskockakő burkolatot kap, a parkolóhelyeken nagykockakő kerül lefektetésre.
Ráday utca típus
Járda - Beton térkő
úttest - Beton térkő
parkoló - Beton térkő
Járda és az úttest egy szintben kerül kialakításra. Mind a járda, az úttest, mind a parkolóhelyek térkő borítást kapnak. Az eltérő használatú útrészek különböző színű térkövek felhasználásával kerülnek megkülönböztetésre.
Veres Pálné utca típus
Járda - Beton térkő
úttest - Nagykockakő
parkoló - Nagykockakő
Ezen típus esetében – a névadó utcától eltérően - ugyancsak egy szintben kerül kialakításra a járda és az úttest, ahol a járdát térkő, az úttestet, és a parkolóhelyeket egyaránt nagykockakő burkolja.
Tervezett utca típus
Járda - Beton térkő
Úttest - Beton térkő
Parkoló - Nagykockakő
Járda és az úttest egy szintben kerül kialakításra. A járda és az úttest térkő, a parkolóhelyek nagykockakő borítást kapnak.
Útburkolatok jellemzői
Beton térkő: Járdán, úttesten egyaránt alkalmazzák.
Előnyök: Sima felületet ad, ezért a gyaloglás kényelmes rajta. Fenntartása egyszerű. Úttesten alkalmazva csendes, kerékpárral is használható. Változatos formákban és színekben alkalmazható, árban a legkedvezőbb.
Hátrány: Nagy forgalom mellett a gumiszennyeződések megmaradhatnak.
Nagykockakő: Természetes alapú, főként úttesten és parkolósávban alkalmazzák.
Előnyök: Nagy teherbírású burkolattípus. Az autókat lassabb haladásra kényszeríti. Az elemek nagy súlya miatt a kövek ritkán mozdulnak el, fenntartása egyszerű.
Hátrány: Gyalogos és kerékpáros közlekedésre nem igazán alkalmas. Oldalai szabálytalanok, nem ad összefüggő felületetet, emiatt zajos.
Kiskockakő: Természetes alapú, főként úttesten alkalmazzák, esetleg díszítő elemként.
Előnyök: Az autókat lassabb haladásra kényszeríti az egyenetlen felület miatt.
Hátrány: Gyalogos és kerékpáros közlekedésre nem igazán alkalmas. Oldalai szabálytalanok ezért nem ad összefüggő felületetet, a nagykockakőnél is zajosabb. Fenntartása munkaigényes, a fugák közti anyagot 3-4 évente pótolni kell, különben a kövek elmozdulnak.
Kérjük, éljen a lehetőséggel, és mondja el véleményét a Civilek a Palotanegyedért Egyesület szervezésében megtartott lakossági fórumon! "
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése